Projectcommunicatie bij It Fryske Gea

Communicatie mét impact voor de natuur in Fryslân

De uitdaging

Als je collega onverwachts uitvalt, moet je snel schakelen. Dat gold ook voor It Fryske Gea, dat met spoed versterking zocht. Lizet sprong direct bij! Met haar ervaring in communicatie en haar hart voor duurzaamheid was ze meteen in haar element. De uitdaging? In no-time overzicht krijgen, werk oppakken en de boodschap van It Fryske Gea helder én inspirerend overbrengen.

“Werken voor een organisatie die zich inzet voor de natuur is voor mij een droomklus. Elke dag bijdragen aan een groenere wereld, samenwerken met een team dat zich met hart en ziel inzet voor de Friese natuur – dat geeft energie. Bovendien is geen dag hetzelfde en mag ik de seizoenen letterlijk midden in de natuur beleven. Wat een feest!” – Lizet

Over It Fryske Gea

It Fryske Gea is dé landschapsvereniging van Fryslân en beschermt, beheert en ontwikkelt natuur, landschap en erfgoed in de provincie. Met meer dan 65 natuurgebieden en een totale oppervlakte van 21.000 hectare speelt de organisatie een cruciale rol in thema’s als biodiversiteit, klimaatverandering en waterbeheer. Werken voor It Fryske Gea betekent impact maken op de mooiste plekken van Fryslân.

De opdracht

Lizet nam de projectcommunicatie voor de districten Noard en Súd op zich. Ze dook in de verhalen achter de natuurgebieden en lopende onderhoudsprojecten en zette de boodschap van It Fryske Gea breed op de kaart. Haar rol gaf haar de kans om persberichten te schrijven, evenementen te organiseren en samenwerkingen te versterken met partijen zoals Provincie Fryslân, Wetterskip Fryslân, gemeenten en regionale media. Alles draaide om het vergroten van de zichtbaarheid en het draagvlak voor natuurbescherming.

De aanpak

Lizet ging meteen aan de slag en zette grote stappen in de communicatie. Ze zorgde voor de communicatie rondom belangrijke mijlpalen, zoals de oplevering van park Jongemastate en de feestelijke opening van de nieuwe schaapskooi in Bakkefean, met als resultaat meerdere publicaties op de voorpagina van de Leeuwarder Courant. Daarnaast werkte ze aan het versterken van het mediabeleid door een mediaprotocol op te stellen en de ‘Nijskeamer’ op te richten, een strategisch overleg tussen directie en communicatie om het persbeleid te verbeteren. Dankzij haar gestructureerde en strategische aanpak bracht ze overzicht, versterkte ze de communicatie en zorgde ze voor zichtbaarheid en impact.

Wat zegt de opdrachtgever?

“Lizet heeft de communicatie én organisatie rondom de opening van onze nieuwe schaapskooi in Bakkefean voor haar rekening genomen. Van strategische persbenadering tot de hands-on organisatie, alles was geregeld. Dankzij haar inzet was de opening geheel voorbereid en verzorgd en kreeg dit feestelijke moment de aandacht die het verdiende!” – Henk de Vries, directeur It Fryske Gea

Wil jij jouw organisatie krachtiger positioneren en impact maken met communicatie? Neem contact op met Marketing Crew! Wij zorgen voor een sterke boodschap en de juiste strategie om jouw verhaal zichtbaar te maken.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Bekijk onze diensten.

Meer weten?

Lizet van de Kamp